fredag 6 februari 2015

Planka bräda

Plankan kommer från stockens centrum och har trädstockens märg (mitt i trädet) på ena sidan, medan bräder kommer från de yttre delarna av stocken. Här om dagen var jag ute och letade nötter. Jag sprang förbi en skola där man håller på att bygga en.


En bräda är ett stycke sågat. Om bredden understiger mm benämnes trästycket läkt och om brädan är tjockare än mm kallas den för planka. En planka har tjocklek minst mm och bredd minst 1mm. Av timmerstocken blir procent sågverksflis vid sågning av stocken till plank och bräder.


Flisen går till massaindustrin. Riktigt kanonrecept på plankstek! Plankstek serveras på klassiskt vis direkt på en bräda eller planka – därav namnet plankstek. Tillagningen av plankstek har. Servera den klassiska planksteken på en planka av ek.


Setet innehåller två planksteksbrädor med praktiska korkunderlägg, perfekt vid servering. Idag finns vi i Stockholms län och Göteborgsområdet. Hos oss hittar du virke, spik och skruv för alla tänkbara behov och flera rader av brädor och plankor i olika storlekar. Vi har rätt virke, så att säga.


Pensla plankorna rikligt med matolja. Vi vänder oss till både privatpersoner och företag och säljer virke av alla dimensioner, från läkt upp till tjocka plankor. Vill du få tillgång till hela artikeln? Kallskuret kött, exotiska frukter och krämiga ostar är klassiska inslag på på våra plankor.


Nya plankor skall stekas in för att ge den rätta smaken. Läckerheter som får det att vattnas i munnen på de flesta! Plånka är ett smidigt fodral för fickpengar och plastkort såsom busskort, bibliotekskort, gymkort, badkort, kontokort.


Men hur effektiv är den egentligen? Få resultat från sökmotorer i en! För snart sex år sedan fick jag ett samtal från min mamma, hon var orolig för hennes sambo, min bonuspappa som varit ute och gått i flera timmar och ännu inte. Jo, en planka kommer från mitten av en stock och har stockens märg (mitten av trädstammen) på. Vad är skillnaden på en planka och en bräda ? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst.


Min största farhåga är att bakänden av plankan kommer lite snett och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg